måndag 15 oktober 2012

Hårdvara (eller Ska man göra ska man göra ordentligt)

Höll en föreläsning i fredags men detta inlägg handlar bara ytligt om det. Saken är den att jag köpte mig en ny dator för någa dagar sen. (Om ni är totalt ointresserade av teknik så skippa texten med kurssiv stil.) Eftersom jag är pappaledig några månader blev min jobbdator kvar på jobbet med min vikarie.

Köpte en Acer V3-771G bärbar, 17,3" skärm,  12 GB DDR3 RAM, samt en Intel i7 2,3 GHz (3,3 med Turbo Boost) processor.  Dessurom två 750G hårdskivor så ypperligt att hålla Windovs 7 på den ena (vissa program finns bara för Win ännu) och sätta in Ubuntu på den andra som huvudsakligt OS.

En inte helt billig men inte överdrivet dyr dator med god prestanda. Vad har detta med nåt att göra? Jo, jag tog med den på föreläsningen och körde min presentation därifrån. Eftersom den bara är ett par dagar gammal är jag ännu lite ovan så min LibreOffice Impress visade bara presentationen på datorns skärm, inte duken. I detta fall är en omstart en bra lösning. En inte alltid trevlig grej. Vad ska man göra dessa minuter som publiken sitter och väntar? Inga problem. Denna dator fixar en omstart på 30 sekunder. Dessutom bestod presentationen till stor del av länkar till webbsidor. Ett klick och två sekunder senare är webbläsaren öppen och sidan visas. Så borde alla få jobba
Inte som det är nu i skolor. Eftersom lärare inte producerar något är ju inte deras tid värdefull. De skolor/kommuner som kommit så långt att de försett sina lärare med personliga datorer har ofta inte råd att göra det ordentligt utan köper billigast möjligt. De fungerar hyffsat ett tag i bästa fall men sen. Hur roligt skulle det varit för mig om jag hade haft 45 minuter för min föreläsning och den första omstarten tagit 10 minuter och varje en av de 20 länkarna tagit en minut att öppna? Då hade nog det enda vettiga varit att rulla in en OH...

Inga kommentarer: