tisdag 24 april 2012

Du är Googlad



Sevärd dokumentär om att  förlora och ta kontroll över sin identitet på webben.

fredag 20 april 2012

ikt12 anteckningar

Kunde tyvärr inte delta i hela itk12 men sista dagens program får jag ändå ta del av. Börjar dagen med Sosiaalisen median palveluiden käyttöehdot ja opetus – missä mennään? (Elias Aarnio, Innopark Programmes Oy). Tjänsters användarvilkor och undervisning är ju ett minst sagt aktuellt tema.
  • Läs användarvillkor så vet ni vad ni går med på och vad det betyder. Förstår du inte, ta reda på.
  • Chain of fools- ingen läser utan följer andra användare
  • Om privat bara en person det angår- om skola påverkas elever
  • Kolla åldersgränser och följ dem
  • Ta hänsyn till upphovsrätt. Bäst om användaren håller rättigheterna
  • Rekommenderas att använda tjänster som finns inom EU eftersom de då följer (borde följa) europeiska dataskyddslagar.
  • För att göra avtal måste du vara myndig. Har lett till att användaravtal "som inte riktigt är avtal men ändå..." för att få med yngre användare. 
  • Finsk lagstiftning gäller, väl?
Wikipediaan kirjoittaminen oppimistehtävänä – toimiiko? 
Eero Sormunen, Tampereen yliopisto
Heidi Eriksson, Tampereen lukiokoulutus

Kan man använda Wikipedia i undervisningen för att producera skriftligt material?
  • Grundbehov: Elever borde lära sig hur man använder och granskar olika källor och verktyg. Behövs närmast för livet efter grundskolan.
  • Är ett "riktigt forum" som inte är enbart skolans samt bekant för eleverna
  •  Principerna för hur man skriver ligger mycket nära den ma nanvänder i "vetenskapliga" artiklar.
  • Modernt synsätt på information. All information kan ifrågasättas. Användaren bär ansvaret.
Testgrupperna skrev en egen skolwiki inom ämnet historia och i riktiga Wikipedia inom modersmål. Svårt att jämnföra så olika uppgifter med olika lärare/elever. Verkar som om Wikipedia och wikin mycket väl kan användas men kräver handledning, planering och uppföljning under arbetets gång. Inget nytt där. Så är det väl med alla arbeten som görs? Ibland är det förstås bra att bevisa det alla vet men ofta tycker jag att pengarna kunde användas bättre.

Webblaboratoriet: innovativa webbapplikationer i undervisningen 
Hannu Ollikainen, Sibbo kommun
  • tilgänglighet grunden.
  • nätbaserade lösningar stöder såväl tillgänglighet som möjligheter till samarbete
  • en del maskinvara i skolan. Stipendier 100/€/år om eleverna köper egen dator. Ger effekt i förhållande till att bara öppna nätet tydligen.
  • Fronter som bas (med Google apps) synkroniserat med Wilma
  • Satsa på lärare som kan och vill. De drar sedan övriga med sig.
Lunchpaus. En årlig återkommande högtid att få betala 6,50€ för en semla.

Teemu Rauhala, Tampereen yliopisto, Informaatiotieteiden yksikkö
Harri Pikka, Mediamaja/Kouvolan kaupunginkirjasto
Anna Kuurne, Kouvolan yhteiskoulu

Intressant projekt där biblioteket hittat sin plats i samhället och jobbar med ungdomar och skolor (även vuxenutbildning) både i och utanför själva bibliotekshuset. T.ex med Mediamaja

Santeri Koivisto, TeacherGaming LLC 
  • Utgår från MineCraft som finns både som gratis och betalspel. Många användare.
  • Skiljer sig från klassiska "undervisningsspel":
    • ta spelet till skolan, inte skolan till spelet
    • Istället för att skapa ett nytt anpassar man existerande till undervisningen
  • Spelet det samma men med vissa "lärarfunktioner".
  • Elever lär sig vara kreativa. Istället för att rasera börjar man bygga eget.

Avslutning Myrskyn silmässä: pelillisen viestinnän riemu ja riesa.
Professori Frans Mäyrä, Tampereen yliopisto
  • 98% av befolkningen spelar, 89% aktivt.
  • Digitala spel 73%, 54% aktivt
Det var det för i år. Jag fick i början av dagen frågan vad som skiljer itk12 från itk02. "Vi har wlan nu och säger inte web 2.0 utan sociala medier" var det svar jag gav. Annars är nog sig mycket likt. Hur ska vi integrera modern teknik i undervisningen, hur ska vi få beslutsfattare att förstå, hur ska vi komma undan vår it-avdelning och hur ska man få lärarna att förnya sig är frågor som är precis lika aktuella nu som då. Precis som det alltid är roligt att se att det i olik delar av landet görs en massa bra och intressanta saker. Kanske nån utveckling sker i alla fall.

torsdag 19 april 2012

Interna (upphovs)rättigheter

Idag gick kaffediskussionerna som vanligt in på upphovsrätt.  Att det är krångligt är ingen nyhet men lite får vi nog skylla oss själva. Vore det inte enklast om vi slutar fundera på om skolan är en privat tillställning eller öppen och liknande? Om vi en gång för alla bestämmer att vi alla, elever i sina arbeten och lärare med sina, bara använder saker som är tillåtna att använda så har alla samma linje och kan stöda varandra.
Skolan ska förbered elever för verkliga livet och fortsatta studier. Vad är det då för idé att lära sig metoder som blir illegala så snart man lämnar grundskolan bakom sig?

onsdag 18 april 2012

Medietanken 2012

Ska hålla ett litet anförande på Medietanken 2012 med rubriken "Appar och applikationer". Dessa verktyg tänkte jag använda som exempel på hur man kan använda moderna IT-verktyg i undervisningen och skolarbetet. Jag ska i något skede sätta ihop en text om tanken bakom men här är länkarna till att börja med. (Säg gärna till före torsdag kl. 13.00 om jag glömt något.)

Utkast till tillstånd
http://todaysmeet.com/medietanken2012

Administration
http://todaysmeet.com/ (responsverktyg)
http://voto.se/ (onlineröstning)
http://www.doodle.com/ (mötesplanering) ( Android)
http://korta.nu/ (URL-kortare)
http://bit.ly/
http://www.unshortn.com/ (URL-utvecklare)
http://liveminutes.com/oneclick/ (Mötesverktyg)
http://testmoz.com/ (online-prov)
https://www.dropbox.com/home (fildelning)(Android)
http://www.evernote.com/  (Android) (http://cameronplommer.com/2011/01/everything-you-need-to-know-about-evernote/)

Presentationsverktyg
http://www.slideshare.net/ (Presentationsdelare)
(Bädda in YouTube i PP)
http://prezi.com/ (PowerPointdödare 
http://www.youtube.com/watch?v=WZ5iWFYowI0&feature=share)

Google(+)
Google docs
(gör en online-enkät )
Google hangouts
Google sites

Sammarbete
http://titanpad.com/ (Delade anteckningar)
http://www.dabbleboard.com/ (Delad whiteboard)
http://www.twiddla.com/
http://edu.glogster.com/  (Virtuell planch)
http://popplet.com/

Säkerhet
http://passwordbird.com/ (lösenordsgenerator)
https://www.testalosenord.pts.se/
Skärminspelning
http://www.screencast-o-matic.com/
http://screenr.com/

Streaming
http://bambuser.com/ (Android)
Bildbehandling
http://aviary.com/
http://www.picnik.com/
http://www.sumopaint.com/home/
http://www.picfull.com/
Mindmapp
http://www.mindmeister.com/
Allmänverktyg
http://www4.online-convert.com/
http://www.youtube.com/
http://vimeo.com/
http://www.historypin.com/
http://www.wikispaces.com/
http://delicious.com/ (delade bokmärken)



Storytelling
http://storybird.com/
Musik

http://www.bored.com/songtapper/s/tappingmain.bin?dotap=1
http://www.melodycatcher.com/
http://www.noteflight.com/
Bonusmaterial
http://www.theappbuilder.com/
http://www.snappywords.com/
http://www.openstreetmap.org/
http://www.3dtoad.com/
http://newscred.com/
http://infact.se/
http://voicethread.com/

Riktigt extra
http://www.edmodo.com/
http://bluestacks.com/

Tips för att hänga med:
https://play.google.com/store?hl=en&tab=X8
http://www.apple.com/se/mac/app-store/
http://www.ystad.se/skolvaskan
http://www.freetech4teachers.com/
http://edudemic.com/

Twittter
https://twitter.com/#!/eOppimiskeskus
https://twitter.com/#!/otokirja
https://twitter.com/#!/Edudemic
https://twitter.com/#!/mediakasvatus

Facebook
https://www.facebook.com/skolappar.nu
https://www.facebook.com/skoldroid?ref=ts
https://www.facebook.com/skolvaskan
https://www.facebook.com/skypeintheclassroom
https://www.facebook.com/groups/paddagogik/
https://www.facebook.com/groups/294806730537020/
https://www.facebook.com/groups/2379308568
https://www.facebook.com/CCSverige

Sammarbetssvårigheter

Deltog i ett möte för ett tag sen som delvis handlade om att skapa nätverk mellan lärarna. Hur ska man få folk att inse att fungerande nätverk kräver en viss kvantitet av användare? Speciellt om man skapar ett helt nytt nätverk. Om man räknar med att ca. 1% deltar med material aktivt , 3% kommenterar det medan 96% är passiva är det enkel matematik. (siffrorna tror jag motsvara verkligheten ganska bra.) Har man fem deltagare är det ganska dött. 1000 deltagare börjar närma sig en massa som räcker till.

lördag 14 april 2012

Yle Areena och html5

Testar en MacBook för tillfället och började lite fundera på varför YLE Areena använder Flash istället för HTML5 fortfarande. Lite googlande gav svaret:
HTML5 går inte att skydda för nedladdning på sådant sätt som t.ex. Gramex och andra producenter av material kräver medan detta tydligen är möjligt med Flash. (om man inte googlar sig till en lösning...) Tycker detta är intressant eftersom allt sänts i tv och jag nog får spela in det för privat bruk därifrån. Jag får också spela in och använda i undervisningen. Däremot får jag egentligen inte visa saker från Areenan i klassen. (Detta fungerar hur som helst oftast inte eftersom Areenan inte buffrar materialet och av nån orsak är otroligt bandbreddskrävande.) Så istället för att enkelt plocka materialet från nätet så borde jag spela in det på en DVD skiva eller liknande.
Ingen har alltså nåt emot att jag använder men däremot ska jag inte få göra det enkelt på det naturliga sättet i dagens läge. Nu tycker jag det vore dags för både producenter och lagövervakare (speciellt de privata) att ta sig en funderare. Är det trots allt inte så att de som producerar material vill att det används? Lagar och bestämmelser som förhindrar användning eller tvingar användaren att handla olagligt bör ses över nu. För allas skull.

fredag 13 april 2012

Skolblockering av nätet

Deltog i ett seminarium om lärmiljö- och internationaliseringsprojekt i Tamerfors igår. Intressant att höra vad andra sysslar med men jag hängde upp mig på en detalj. Det verkar finnas en vilja att blockera webbsidor på skolor fortfarande. Ibland bland dem som bygger nätet, ibland bland lärare, ibland bland beslutsfattare högre upp. Trodde inte att någon resonerade i banorna "Någon har skrivit något olämpligt på FB under skoltid, vi löser det genom att blockera FB (från skolans datorer. Även om elever har det i fickan nuförtiden så är det ju inte vårt ansvar.)" mera. Undrar om man murar igen korridorer om någon säger nåt olämpligt där? Eller är det lätt att ignorera sådant ? Vet man inget behöver man inget göra. Måste man göra nåt så är det enklare att ta bort symptomen för att säkra egen rygg än att reda ut saker som ligger bakom.
Trodde verkligen vi hade kommit längre. Eller är det så att vi tagit lärdom av den "kommersiella" delen av nätet och gått tillbaka till "enkla lösningar" och blockerande av potentiellt problematiska platser/situationer som gör att vi måste ta tag i saker som tidigare gått att sopa under mattan?

onsdag 11 april 2012

The Modern Parents Guide to Kids and Video Games

En inte helt dum skrivelse finns gratis för nedladdning.
The Modern Parents Guide to Kids and Video Games

Rekommendation om användning av sociala medier i undervisningen

Utbildningsstyrelsen har gett ut sina rekommendationer om sociala medier i undervisningen.  Var och en kan själv skapa sig en åsikt om dessa. Själv tycker jag de i det stora hela är ok. Visst kan man ifrågasätta formuleringar och hela tanken med en strategi. Det viktiga tycker jag dock att man ger en signal om att detta är nåt som måste tas i beaktande. I den perfekta världen skulle detta inte behövas men i den lever vi ju som bekant inte.
(Direktlänk till rekommendationen)
För att möjliggöra användning av tjänster på webben som kräver registrering kan det vara bra att i början på åren få en allmän tillstånd av målsmännen om det gäller minderåriga elever. Opettajan tekijänoikeus gav idag ut ett utkast på hur ett sådant kan se ut. (på finska)

Vore även intressant att veta hur många utbildningsanordnare som verkligen funderar på dessa rekommendationer. Kanske lika många som verkligen satt ner tid och energi på att skapa en vettig IT-strategi som läroplanen kräver sedan 2004?

fredag 6 april 2012

Mikko Hypponen: Kampen mot virus, skydda nätet

Ett nåt år gammalt men mycket bra TED-talk om virus, varför de finns och hur de kommer till. Med senaste dagarnas MAC-trojaner i tankarna kunde man kanske lägga till att det inte bara gäller Windows-maskiner.



En liten fundering angående slutklämmen om Internetbrottslighet och behovet av internationella polisoperationer för att förhindra att denna verksamhet förstör hela Internet och de möjligheter Internet ger. Är det inte dessa resurser vi nu börjar se men som koncentrerar sig på att jaga upphovsrättsskyddat material? Håller vi nu på att förstöra det vi skulle skydda med just de medel som efterfrågades?