torsdag 24 januari 2013

Fel synvinkel

Läste idag i pappersversionen av Läraren om en lärare som berättade hur hon ville ha sin skola för sina barn. Böcker är trevliga och teknik ska det finnas så där lagom av. Har suttit med i diverse projekt där man funderat på vad lärare behöver kunna. Tycker alltid detta är fel tänkt. Vad spelar det för roll vad lärare tycker om? Varför funderar man på vad lärare behöver kunna? Frågan är ju hur elever lär bäst och vad de behöver få lära sig. Ställer vi oss den frågan så får vi alla svar vi behöver. Problemet är bara att vi på vägen  fastnar i de strukturer skolan bygger på. Att ändra på dessa är tydligen mer eller mindre övermäktigt.
Så därför skapar via t.ex. nya läromedel stöpta i gamla formar och lappar lite här och lite där. "För lärarna vill ha det så". (Vilket inte är riktigt sant utan enligt min åsikt en forolämpning av många lärare.)
Jag har ofta sagt att skolorna  borde stänga och ta ett mellanår. Tiden skulle man använda till att ändra på alla system och lägga om undervisningen helt. Detta förlorade år skulle spara oss tjugo. Men även det är en för stor förändring i tankesättet för att tanken ska kunna tänkas. Eller?
(Om det är det så lova åtminstone en sak. Nästa gång nån säger nåt som "Man kan inte skriva på en pekdator" fundera om man är jag eller barnet/ungdomen i skolan.)

Inga kommentarer: