tisdag 8 januari 2013

HBL behöver en Jobs?

Kan inte sluta förundra mig över e-HBL som nu ingår i prenumerationen. Jag testade den först på de plattor och telefoner vi har i huset och konstaterade att den var lika bedrövlig på en iPad som på en 8.9" Samsung Android för att inte tala om på min Androidtelefon. På dator fungerade den någorlunda eftersom alla är en exakt kopia er av papperstidningen. Du får alltså upp en tidningssida och kan zooma in och ut på den. Låter väl trevligt på en 4,5":s skärm?

Döm om min förvåning när jag testade den på min jobb-Lumia. På Windowsphone är det en riktigt bra app! Vem kommer på att koncentrera sig på den gruppen i dagens läge? Kan förklaringen vara det ursprungliga testet? Då man 2011 lät 25 personer testa  tidningen på en horribel pc-platta. Dessa kom sedan fram till att det nog var en bra idé men att tidningen ska se lika ut som den gör på papper...
Slutresultat: Windows-appen läggs på is och man börjar använda Adobe Air som sedan blev detta hiskeliga koncept. (obekräftade uppgifter.) Tills man nu plockar fram den ursprungliga ideén på WP och har en mycket fin app för den plattform som säkert har minst användare av alla för tillfället.
Lärdom 1: Lyckade produkter skapas av folk som inte frågar användare vad de vill ha utan skapar en produkt som de inte visste att de ville ha men älskar. Skulle HBL hållit fast vid sina egna ideér skulle de haft en e-tidning som fungerar  bra, och varit nåt nytt, mycket före andra tidningar i Finland. Nu har de nåt som en liten grupp gamla papperstidningsläsare föredrar men som inte kommer att sälja en endaste ny prenumeration.
Lärdom 2: Skillnaden mellan flopp och genidrag är svinnande liten. Om det nu visar sig att Nokia och WP blir en succe med de nya Lumiorna i Finland kommer detta ju att se ut som ett genidrag av HBL.

Framtiden får visa.

Inga kommentarer: