fredag 8 februari 2013

Öppet IT-brev



Har i mitt jobb märkt att det är svårt att kommunicera med IT-avdelningar. Nu tänker jag på den varianten där en avdelning, inköpt eller egen, försöker sköta om en hel stad eller kommun med skolorna som en del. Största problemet är att vi inte förstår varandra. Därför tänkte jag nu konkretisera med några exempel.

För det första måste vi skilja på att lära sig teknik och att lära sig med hjälp av teknik. I det första är tekniken självändamål medan den i det senare fallet helst inte ska synas alls. Även för mig blir detta en balansgång eftersom jag vill att våra elever ska lära sig använda olika system men det får inte komma i vägen för den riktiga undervisningen.
Exempel från vår datasal:
Sånt här borde alla förstå att inte gör nån nytta. En inloggningsruta som saknas med bara en lösning. Starta om.


Att inte kunna ha skrivaren i utrymmet som standardskrivare utan bara en lång lista på alla skrivare i  huset är på gränsen. Att den som standard väljer en xps-skrivare ger detta resultat.  Ingen annan användare kan stänga denna ruta.

Säkert kan det vara bra att öppna samma filer två ggr i nåt sammanhang. För oss blir det bara knepigt.

En skrivarkö som stockar sig p.g.a att utskrifterna kommer som "Letter" istället för A4.
Det att filhanteringen är så komplicerad, och mappar har olika innehåll  beroende på vilken väg man når dem,, att jag som relativt van användare alltid sparar på skrivbordet är inte så bra. Visst ska man lära sig filhantering men måtta med allt.
Bra att lära sig lösenord men gissa hur bra en svenskspråkig sjuåring klarar dessa instruktionen.



Nu ska jag inte tråka ut er med alla exempel. Min poäng är att när man blir tvungen att använda tiden till att lära ut ett system istället för innehåll blir lektionens 45 minuter nog korta. Även om inget av dessa problem i sig är oöverkomliga och man kan lära sig att komma runt dem måste man se det som helhet. Detta är svårt att få IT-avdelningarna att förstå. Vår uppgift i skolan är möjligtvis att föreslå förbättringar. Inte få ett system och sedan bråka om varje sak som kräver åtgärd. Som systemet är nu ska vi testa systemet och försöka övertyga folk varför det inte kan se ut så här. Lyckas vi ordnas det tillfälligt men i nästa uppdatering återuppstår problemet. Frustrerande. Ska i nåt framtida inlägg skriva om hur det är när man faktiskt försöker göra nåt. Detta var ju bara "kringliggande" problem.

1 kommentar:

@pedagogiskt sa...

:D Det var så roligt att känna igen alla situationer! Sitter och småskrattar åt komiken i det hela. Själva budskapet är ju ändå inte så kul.

Nu ska jag bevisa att jag inte är en robot. Svårt. Har ingen aning vad det står här :( Lite enklare på andra försöket :)