tisdag 9 mars 2010

Föreläsningar

Har uppstått en lite vårrusning i antalet begäran om föreläsningar om "Sociala medier". Förra veckan  höll jag föräldradiskussioner i Dalsbruk skola, idag i st:Karins Svenska skola och på torsdag Sjökulla skola. Lördagen blir det sedan lärardiskussion i Källhagens skola. Detta är ju något positivt att man tänker på saken. För som en svensk skolelev uttryckte saken: "Äh, ni vuxna är inte så mycket digitala turister som ni själva tror, hävdade dock Johanna Ingesson med ett skratt. De flesta vuxna tror att vi unga har stenkoll på nätet men vi behöver faktiskt mycket stöd också. I hur vi kan tänka när vi surfar runt, söker fakta och så."
Däremot har ju ungdomar en bra inställning. Här några Guider till sociala medier gjorda av elever vid John Bauer gymnasiet.

Webbläsarval

Europeiska Kommissionen har tvingat fram en möjlighet för folk att välja webbläsare. Microsofts webbsidor förklarar i prraktiken hur det går till. Har själv lite svårt att förstå hela grjen. Att plocka in en egen webbläsare har aldrig varit svårt. Den som vet varför den vill byta klarar nog av det. En bra signal dock att man inte helt accepterar att den största gör sig själv till standard men för egen del skulle jag hellre se att man tar bort alla testvarianter av MS Office, virusskydd och liknande som kommer förinstallerade med nya datoreer.

Utlämnande av uppgifter

undrar ju ibland vilka uppgifter som sparar och kan ges ut åt myndigheter då man använder diverse tjänster. Microsofts instruktioner för detta i USA läckte ut för ett tag sedan. Cryptome publicerade dessa. vilket fick Microsoft att, med myndigheters tillstånd, stänga ner webbplatsen. Detta kan ju diskuterar om det är så det ska gå till men lagar som skyddar upphovsrätten möjliggör detta tyvärr. Spridningen av dokumentet stoppades dock inte och kan laddas ner från t.ex. WikiLeaks.
Här kan man kolla in de två år gamla direktiven för tjänster som

•Windows Live

•Xbox Live
•Office Live
•Windows Live Spaces
•Hotmail (samtliga länder)
•Live Messenger

samt hur uppgifter som:

•Namn

•Födelsedatum
•Kreditkortsuppgifter
•Postadress
•Telefonnummer
•E-postadress
•E-postmeddelanden
•Kontakter på Live Messenger (Microsoft hävdar dock att innehållet i konversationer inte lagras)
•De tio senaste unika ip-adresserna personen använt.

lagras i 270 dagar och kan ges ut åt myndigheter.
Microsoft tog senare tillbaka försöket att stoppa spridningen av dokumentet och bra så. Klart det ska finnas klara strategier och det är bra att folk vet va som lagras men kanske detta borde ske öppet?
Preston Gralla  från ComputerWorld bloggar mera ingående om fallet. Ett annat intressant fall med "läckta" dokument är detta gällande planerad lagstiftning i europa.

onsdag 3 mars 2010

Källkritik – att hitta korrekt information på Internet



10 minuter med bra tankar om källkritik och om att hitta informtion med betoning på Internet. De sista tre rådena är värda att lägga bakom örat.
  1. Dubbelkolla. En bra sak med Internet är ju att det finns gott om olika källor så kolla alltid materialet på flera ställen.
  2. Kom nära orginalkällan. Försök alltid hitta orginalekällan istället för att nöja dig med ett referat av den.
  3. Ange källa. Inte bara för att visa vad du baserar saker på utan också för att visa uppskattning åt den som skapat materialet.
För att följa råd tre: Den här filmen hittade jag på http://internetkunskap.se/2010/02/kallkritik-att-hitta-korrekt-information-pa-internet/ ,03 03 2010.

Där finns även denna tangerade film om upphovsrätt och Creative commons (och hur man kan licenserar sitt verk).



Känner du dig ännu osäker på själva sökningen kan du kolla upp denna sida om att hitta rätt på Internet

måndag 1 mars 2010

Centralisering

I dagens HBL kan man läsa om hur Helsingfors standardiserar skolornas webbsidor. Detta är rätt typiskt tillvägagångssätt tyvärr. Man skapar ett verktyg, utan att skolor kan vara med och påverka ("Omställningen var för stor för att alla skulle vara med i planeringen") och tvingar skolor att frångå fungerande koncept som de byggt upp, t.ex. Gymnasiet Lärkans sidor. Dessutom ska man "dra upp linjer för hur skolorna ska få använda sociala medier".
Visst är det bra att ge alla lika villkor men allt för ofta betyder det att man sänker nivån på de bästa för att nå ett medeltal. Riktlinjer dras allt för ofta upp av stela byråkrater utan insyn i den värld som ungdomar och studieranden lever i idag. Många riktlinjer är mest till för att skydda bristfälliga nätverk och för att slippa se verkligheter. Ytterst få "riktlinjer" är till för, allra minst lyckas med, att bidra till att skapa en kreativ miljö för inlärning och tidsenliga arbetssätt.
Ge istället skolor en frihet att jobba kreativt med de verktyg de väljer. På det sättet kan vi skapa ett mångfald av arbetssätt och material som vi fritt kan låna av varandra. Riktlinjer borde bidra till kreativ användning, inte som nu oftast är fallet, begränsa den. Kom ihåg att vi skolar och utbildar folk för framtiden inte gårdagen.

måndag 15 februari 2010

Slang på nätet

Har du svårt att först vad alla förförkortningar på nätet står för så ger Internetslang.com ger svaren. Som t.ex PEBCAC (Problem Exists Between Chair And Computer)