onsdag 8 oktober 2008

Ung igen?

Jag satt igår och funderade på hur det skulle vara att vara skolelev idag. Orsaken var närmast den att jag var inne på Googles arkiv-sökning.
Tänk dig att jag skulle fått den klassiska uppgiften "Skriv om nåt land". Låt oss säga att jag väljer Finland, knackar in det i Google och väljer Show Timeline. Tre sekunder och jag har allt material jag behöver och lite till. (Vill jag ha det översatt kopierar jag in texten i Google translate). Lite klipp ut och klistra in så har jag ett snyggt arbete att lämna in.
Fusk? Jag har fått en uppgift och löst den så allt är väl ok.
Lär jag mig något? Kanske, men knappast ändå mindre än när jag verkligen var elev och öppnade närmaste uppslagsverk och skrev av vad jag hittade. På något sätt rättfärdigades den plagieringen med att jag var tvungen att skriva av den för hand och klippa och klistra i ordenas ursprungliga bemärkelse.
Problemet är som jag ser det samma nu som då. Inte att jag var lat eller ointresserad av arbetet utan det att själva arbetsprosessen inte spelar nån roll. Det viktiga borde väl vara att jag lär mig att hitta den information som jag behöver, på de sätt som finns den dag jag kommer ut i riktiga livet och verkligen behöver hitta information, välja ut det väsentliga samt att kritiskt bedömma den?. För spelar det nu verkligen så stor roll hur slutprodukten blir? Vem kommer nånsin att läsa alla dessa arbeten som producerats om Finland, vare sig de är skrivna med dålig handstil 1983 eller copy/pastade 2008?

(Tror jag föredrar att ha varit elev då. Då fick jag vara "lat" och saxa ihop mitt arbete och sedan spela fotboll medan jag idag får jag använda de kraftfulla verktyg som finns för att sköta mitt jobb utan att nån sätter en minimitid på hur länge det måste ta att få saker gjorda för att jag ska få min lön.)

Inga kommentarer: