lördag 22 december 2012

Analog julhandel

Fick idag en aha-upplevelse. Jag skulle köpa en bok som julklapp och stegade iväg till en bokhandel. Klev innanför dörren och blev stående. Vad gör jag nu? Omgiven av travar med böcker kategoriserade med antingen allmänna rubriker som "Hobby" eller, ca. 1/3, med såna ord som jag inte förstod vad de betyder. skulle jag försöka hitta rätt. Insåg att jag inte riktigt visste vad boken heter bara att den handlar om Pata Degerman. Inga problem. Jag har ju min vän Google i fickan, Visade sig att boken heter Expedition Pata och är skriven av Tua Ranninen. (Dessutom visste jag nu  vilka nätbokhandlar den finns på.) Denna information hjälpte inget eftersom jag fortfarande inte hade en aning om den fanns i butiken eller var i så fall. Efter lite planlöst yrande lyckades jag hitta en expedit och kunde tack vare min googling fråga efter boken. Expediten går sedan till en dator och gör någon form av lokal version av min sökning och meddelar mig att det inte finns hos dem men nog i den andra äffären 15 km bort. (Senare inser jag att jag borde frågat om den finns på finska men det kom jag inte på då.) Tack, tack och ut ur affären utan bok men en insikt rikare.
Inte det att en bokhandel off-line är otroligt krånglig utan det att så här måste den "stereotypa digi-nativen" känna sig i skolan många ggr. Krångliga sätt att göra de saker man vant sig göra med enkla medel utan att man förstår varför. Dessutom klarar man inte av dem utan att helt utan moderna hjälpmedel i alla fall vilket gör en ännu mer konfunderad. Så konfunderad att att man inte klarar av att ta tolka situationen och göra rätt beslut. (Skulle jag ha handlat i en nätbokhandel skulle jag helt säkert märkt att det finns en finsk version. Dessutom förstod inte expediten  att erbjuda mig den.) Bra med en tankeställare emellanåt. Vågar inte tänka på hur det slutat om nån konfiskerat min telefon och sagt "Såna får man inte använda här".
Med det tror jag att jag önskar eventuella läsare en God Jul.

Inga kommentarer: