söndag 30 december 2012

Året som gick

Det är ju mer eller mindre obligatoriskt att göra en summering av året som gått så här före nyår. För mig finns det vissa brytningar som jag kommer att komma ihåg från 2012.

Gammalmedias förnyelse
Under 2012 började tidningshusen tänka på framtiden. Newsweek lade ner sin papperstidning men fullt så radikala var vi inte i Finland. Först ut var HSS media med en halvmessyr där man inte ändrade på nåt men införde obligatorisk inloggning för att läsa nyheter på webben. Detta tydligen för att kunna styra reklamen. Vet inte hur detta utföll men för egen del tyckte jag inte det var värt besväret utan har läst mina nyheter på  andra ställen efter det. HelsinginSanomat införde en betalmur runt sin webb som verkar fungera ok. Själv har jag inte betalt för detta men eftersom man utan allt för skarp kontroll tillåter alla att läsa fem nyheter i veckan har jag kunnat läsa länkar från sociala medier och kolla upp en och annan artikel som jag läst på andra ställen. Däremot verkar man inte ändrat på innehåll nämnvärt men hade redan från tidigare fungerande webb och appar.
Sist på året (igår) ändrade HBL på sina prenumerationer så att alla prenumeranter får tillgång till allt e-material. För tidigt att säga men tror att de på detta sätt gjorde en smart grej och får upp användningsstatiskiken. Tyvärr är deras e-material mycket dåligt eftersom de bara är en kopia av papperstidningen. Fungerar mycket dåligt på skärm, speciellt om det är en telefon. Ungefär lika kreativt som att när man gick över till tabloid från broadsheet skulle ha gjort en likadan tidning som tidigare på mindre papper. Hoppas att deras utveckling kommmer igång nu då de har ett större antal användare. HS övergår förresten nu till tabloid. Vet inte vad jag ska säga om att förnya sin papperstidning i detta skede så säger inget.
Om tidningarna gjorde ett gott försök att komma framåt kan det samma tyvärr inte sägas om musik och filmindustrin. Här grävde man bara ner sig djupare i skyttegravarna och sparkade hellre in dörrar hos 9-åringar än försökte förnya sig. Samma gäller e-böckerna. Finns de egentligen alls i Finland?
Skrev ett blogginlägg  för edu-bloggen för ett par månader sedan om problematiken och utmaningar på detta område för media och  e-läromedel. Mig veterligen väntar detta inlägg ännu på ett godkännande och en kommentar från förlaget innan det kan publiceras. Överhuvudtaget verkar det vara tabu att kritisera det finlandssvenska förlaget eller mediahusen.

Öppenhet på sociala medier
Vi fick ett beslut på att det  är ok för journalister att använda material och uttalande som personer gör öppet på sociala medier. Vad öppet  betyder lär behandlas många ggr ännu. Personligen tycker jag det är allt jag kan se utan att bryta lagar eller användarvilkor. Överhuvudtaget fick vi en och annan tankeställare vad som är ok att vräka ur sig och jag åtminstone funderar mycket på vad som är ok att sprida vidare. Visst vore det bra om vi var omtänksamma nog att påpeka för den som gjort uttalandet om dess olämplighet innan vi tar en skärmdump ocht skriver ett inlägg om saken? Tänka efter och ta reda på innan vi sprider rykten och går andras propaganda-ärenden? Då  hade vi sluppit "pepparkaksgate" och liknande historier.
Detta var även året då polisen gjorde entre på sociala medier i bred front. Inte löser de några problem men visst kan det lugna ner många hetsiga diskussioner. Tror inte det är nåt sammanträffande att svenska polisen skapar en profil på Instagram bara nån vecka efter oroligheterna i Göteborg.Dessutom är det ju ett fantastiskt sätt att kommunicera på.

Integritet  
2012 skrev vi många upprörda inlägg om hur vår integritet kränks. Tyvärr till 99% om hur kommersiella företag som Facebook eller Instagram försöker tjäna pengar. Det att man vill göra GPS-spårning obligatorisk i alla bilar, polisen får rättigheter att installera spionprogram på  våra datorer och att föreningar får polisen att beslagta nioåringars datorer samt bestämma vilka webbsidor vi ska komma åt bekymmrar oss mindre. Ironiskt nog avslutade Kina året med att göra det obligatoriskt för alla internetanvändare att registrera sig med namn. Kanske detta blir minnet från 2013 i Finland?

Inkluderande eller exkluderande
2012 blev det även klart att det finns en del människor som inte hänger med i utvecklingen. Hoppas att 2013 blir året då vi verkligen anstränger oss för att lösa och inse detta. Dels ge folk det stöd som behövs för att lära sig men också så att vi inte slår fötterna under de som inte klarar detta trots viljan. E-tidningar är fint och bör stödas. Däremot tycker jag att HBL kunde respektera de äldre användare som inte klarar av att ändra på sitt tidningsläsande. Kanske ha ett rabatterat pris på  papperstidningen för folk över 60 som varit trogna prenumeranter under lång tid? Detta sagt med vetskapen att det finns gott om folk i en ålder som börjar både på 8 och 9 som hanterar datorn och plattan minst lika bra som jag.

Utbildning och skolor
Till sist skulle jag gärna skriva nåt positivt på detta område men kommer inte på nåt. E-läromedel saknas, skolors utrustning är föråldrad och olämplig  i många fall samt en vilja att sträva mot gemensamma mål verkar saknas. En ny läroplan med en del positiva ställningstagande  låg ute på webben för kommentarer under hösten och ett något diffust beslut om att "datorisera studentskrivningarna" 2019 är väl ett par ljusglimtar. Själv var jag pappaledig under hösten och min vikare med gedigen erfarenhet från området påstod att mycket hade hänt under de år han inte jobbat med saken. Kanske hopp finns och jag bara  inte ser det eftersom jag befinner mig "mitt i" hela tiden?

Vi får se. Tills dess, ett Gott nytt år åt eventuella läsare.

Inga kommentarer: