lördag 15 december 2012

Integritetsmörkrädd

Jag har sett många inlägg den sista tiden som börjar med "jag är ingen rasist men...". Nu ska jag börja med Jag är ingen foliehatt men nu börjar jag bli rädd på allvar. Först igår lyssnade jag på "Slaget efter 12" där man diskuterade upphovsrätt. Blev inte så förvänad att upphovsrättsidans representant  tyckte att man inte skulle diskutera Chisugate utan koncentrera sig på viktigare saker. Det är klart att de inte vill. Däremot höjde jag nog på ögonbrynen då han öppet konstaterade att det inte gör något att man inte kunde eller kan säga vem som gjort nedladdningen. Jag som levt i den naiva tron att det är just det man måste kunna göra. Visa vem som är skyldig innan man dömmer någon. Detta skrämmer mig. Inte att de säger det men att vi precis som programledaren låter detta passera. Alla våra rättigheter kan sättas åt sidan bara man skyller på fildelning. Fildelare kan vid behov ersättas med pedofiler eller terrorister.
Nå, detta börjar man vänja sig vid men nästa nyhet var ännu svårare att svälja. Man vill följa alla bilar i Finland med en GPS för att kunna beskatta trafiken. Som arbetsgruppen säger " Vid planeringen av systemet bör man sträva efter att välja det alternativ för genomförandet som så lite som möjligt begränsar skyddet av privatlivet."  Man vill på allvar alltså övervaka alla bilisters rörelse. Tror nån på allvar att denna övervakning skulle sluta här? Hur länge innan man använder det för att lösa grova brott? Sen mindre brott som fortkörning? För att få bukt med felparkering? Hur länge innan försäkringsbolagen kräver tillgång tilluppgifterna? Om inte får man en kännbar höjning av försäkringspremien på bilen för man ju nåt att dölja.
Vi måste komma ihåg att även om lagen säger vad man får göra med dessa uppgifter idag kan den lagen ändras när systemen finns i bruk. Systemen och de uppbyggda registren finns kvar för alltid. Är faktiskt målen man strävar efter så mycket viktigare än mänskliga rättigheter?

P.S. Bevis för att jag inte är en foliehatt som ser konspirationer överallt.:
1. Jag påstod inte att upphovsrättsmaffian ostört kan föra fram sina åsikter i alla debatter eftersom de förs i YLE:s kanaler och YLE är en av krafterna bakom TTVK ry.
2. Jag påstod inte att det att man satt tyska Shells styrelseordförande som ordförande för ministeriets arbetsgrupp gör att Shell, förlåt Ollila säkert för fram vad som helst för att undvika en höjning av bränsleskatten som ju skulle ge elbilar en fördel. (Nej det är en skatt, pengarna kommer alltså inte att öronmärkas för vägunderhåll så motiveringen att alla bilar sliter på vägar duger inte.)

Inga kommentarer: