onsdag 5 december 2012

Rätt i misstag?

För ett år sedan talade jag på Virtuella utbildningsdagarna med rubriken "Etik eller juridik-Hur få unga att handla rätt på nätet". Ett då lika aktuellt tema som idag. I år deltog jag inte i de dagarna men höll samma dag en föreläsning om nätanvändning för föräldrar. På diskussionen fick jag en intressant fråga angående "chisugate". Hur ska man förklara för ungdomar så att de inte i misstag begår olagligheter? Detta kunde jag inte ge nåt bra svar på. Eftersom det bevisligen är möjligt att bli åtalad för nåt man gör i misstag blir det svårt. Råda dem att bara hålla sig till Youtube? Lite tveksam till detta som råd eftersom materialet där också vanligtvis är olagligt uppladdat. Lite som att  råd om hur man stjäl en CD utan att bli fast om man överdriver. Tjänster som Grooveshark är väl lagliga men åtalas ju och blockeras lite nu som då i diverse länder.  Fick även frågan om torrent-filer är olagliga och det är de ju inte. Vi har snart tv:n med "bittorrent inside". En jäkla soppa detta för oss som försöker föregå med gott exempel. Hur ska man kunna skilja på rätt och fel? Hur skilja på TTVK rt:s räkningar och bluffakturor för annan nätanvändning?
Säger samma som jag sa då. Jag är mycket orolig för vad detta gör med våra ungdomars rättsuppfattning. Mycket oroad.

Inga kommentarer: