tisdag 11 december 2012

Datorn som hjälpmedel i studierna

(Detta är egentligen en egen planering men kanske nån kan ha nytta av den.)

Ska imorgon gå igenom lite IT-grejer med en grupp gymnasister från Grankulla. Så där kort har vi kallat lektionen "Datorn som hjälpmedel i studierna". På 75 minuter hinner man inte riktigt igenom allt men tänkte mig följande upplägg.
Ett TodaysMeet för att kunna dela material åt gruppen under lektionen till att börja med. Sedan titta igenom lite vanliga program och hur man använder dem på riktigt. T.ex. de vanligaste funktionerna i ett ordbehandlingsprogram så att man får datorn att jobba åt en och inte jobbar med den. T.ex. hur man skapar en innehållsförteckning med sidnummer  och använder fotnoter brukar vara bra exempel. Ordbehandligsprograms funktion för att ange källor är även ett ypperligt verktyg när man funderar på källkritik (Vad behöver man veta om källan.) men faller lite utanför temat imorgon. Men blir det tid så tar vi det och lite Creative Commons.
Även om vi talar om "dator" i undervisningen är det viktigt att man har saker tillgängliga då man behöver dem. Före, under och efter lektion. Därför sätter vi en hel del tid på att titta på molntjänster. I morgon får de representeras av Google Drive (eller docs om manföredrar att använda det namnet. Hur använder man de verktyg som finns inbyggda där? Allt från text, via presentationer och kalkyler till kalendern. Antingen ensam eller tillsammans med andra. Här kunde jag valt andra verktyg som Evernote, DropBox eller nåt av de otaliga andra som finns men principen är den samma. Sen måste var och en välja de verktyg som passar bäst.
Tiden som blir över kommer att  användas till titta på  werktyg på webben som man utan större ansträngning kan ha stor nytta av. (Mitt favorit tema.) 

Inga kommentarer: