söndag 18 november 2012

Bluff och spam

Även om jag kritiserat många föräldraråd och liknande som förlegade finns det ett bra råd som jag önskar att folk kom ihåg från e-posttiden. "Om det verkar för bra att vara sant är det vanligtvis det också". Nu senast Citymarketbluffen där en falsk reklamkampanj fiskar efter folks telefonnummer och andra uppgifter. Jag har haft många liknande i min Facebook-feed under lång tid. Problemet med detta råd är ju att vi inte vill följa det. Vi vill ju så gärna tro att vi ska få 1000€ för att vi klickar på gilla. Skulle vi inte vara naiva på det sättet skulle ingen väl spela på Lotto?
Dessutom sprids det från våra "vänner". Antingen medvetet eller omedvetet. Det att våra "gillningar" utnyttjas i Facebook reklamer kan ju vara lätt konfunderande. För att inte tala om att vi uppmanas "gilla och dela" vidare även av små helt legitima affärer och organisationer. I de fallet är väl det enda olagliga att det bryter mot Fb:s användaravtal men i övrigt bara ett billigt sätt att sprida sin reklam. Kort sagt kan man nu sprida det som i e-posten kallas spam utan teknisk kunskap. Lite påminner det mig om den gamla historien om"Ole Hacker", den tekniskt okunniga hackern som inte kunde koda virus och istället skrev mail där han bad oss gå in på C / System Files och radera valfritt antal filer...
Hur skulle det vara om vi alla lite funderade efter? Användarna tänker efter hur detta fungerar och vad vi egentligen klickar på. Upprätthållaren tänker efter hur de utnyttjar vår information i reklam. Legitima affärer tänker efter hur de spammar, eller inte spammar, sin omgivning. Om inte annat så skulle min Facebook-feed ha mycket mindre användargenererad spam och andra användare skulle slippa få överraskande telefonräkningar. Låter bra i mina öron men nu ska kan jag inte skriva mer för ska lämna  in min Lotto-rad. För kanske just den här gången...

Inga kommentarer: