torsdag 29 november 2012

Seglivade myter

Hörde en lärare använda exemplet att man ska var försiktig med Venus då det talades om sökningar för annars får man "pinsamma" resultat.. Detta lät bekant. Kom ihåg att jag själv använt exemplet nån gång. Nu är det bara att det börjar vara 12-13 år sedan. Gör du sökningen idag ser det ut så här:

Man får nog ha en konstig böjelse för att finna detta upphetsande. Så här fungerar det med råd om vi inte inser att världen ändrar sig. Kom på detta idag då jag såg att det i kväll ska diskuteras om "vi vet att våra barn tittar på porr" på tv2. Sen uttalar sig en expertläkare om att man inte ska skaffa smartphones åt sina barn och diskussioner går redan på filter och "ha datorn mitt i vardagsrummet". Man kan väl inte tala om porr på nätet som ett skillt ämne? Nätet har väl bra innehåll, dåligt och allt emellan? Måste man inte se det det som en helhet? Betyder det att man är läkare att man känner till nätet och hur det fungerar?
Vad gäller filter tycker jag Venus är ett bra exempel. Utvecklingen har hjort att sökmotorerna filtrerar resultatet. Inte blockerat övriga träffar men gjort så att man inte i misstag träffar fel. Vill man ha ett annat resultat för Venus får man anstränga sig lite. Vad gäller "datorn mitt i vardagsrummet" finns det en kommentar till artikeln där en mamma (?) säger att hennes tio-åring inte ska ha några saker på datorn som inte alla i familjen kan se. Då tänkte jag på när jag som tio-åring i fred fick tala med mina vänner om vilken flicka vi var förtjusta i för tillfället utan att vi satt samlade i vardagsrummet och hela familjen lyssnade. För barn använder Internet till sånt också, tro det eller inte.

Inga kommentarer: